نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ 145، طبقه 5، واحد 18- مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ- تماس: 66097851 (7 خط), 66030825-021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859   شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443  
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آشنایی با خازن کولر گازی سامسونگ

آشنایی با خازن کولر گازی سامسونگ یک بخش الکتریکی است که که برای ذخیره انرژی الکتریکی به کمک بار الکتریکی استفاده می شود. خازن در انواع مختلفی در کولر گازی به کار می رود. این بخش از دستگاه با علامت C که ابتدای واژه Capacitor است، مشخص می شود. خازن از دو صفحه موازی فلزی رو به روی همه تشکیل شده که در میان آن لایه ای از هوا یا عایق وجود دارد.

خازن ها انرژی الکتریکی را در خود ذخیره می کنند و به همراه مقاومت ها در سایر مدارات کولر گازی استفاده می کنند. موازنه تغیییرات ولتاژ و استفاده به عنوان فیلتر نیز از دیگر وظایف خازن کولر گازی سامسونگ است. خازن های به طور کلی و به راحتی سیگنال های متناوب را عبور می دهند، اما از عبور سیگنال های مستقیم  جلوگیری می کنند.

توجه داشته باشید که تعمیر و یا تعویض خازن کولر گازی سامسونگ ، امری کاملا تخصصی است و می‌بایست حتما توسط کارشناسان متخصص در تعمیرات کولر گازی سامسونگ انجام گیرد.

انواع خازن کولر گازی سامسونگ

اینکه بدانیم در آشنایی با خازن کولر گازی چند مدل خازن وجود دارد، مسیر تعویض و تعمیر خازن کولر گازی سامسونگ را راحت تر و امن تر می کند. در ادامه مدل های مختلف این قطعه از کولر گازی را تشریح می کنیم:

خازن خشک یا راه انداز یا استارت :

این خازن کولر گازی سامسونگ برای کار متناوب و غیر دائم کاربرد دارد. ظرفیت زیاد، ولتاژ کم نسبت به خازن روغنی دارد. لحظه ای به مدار وارد می شود. به کمک سیم پیچ استارت از مدار خارج می شود. حداکثر استارت خازن خشک ۶تا۱۰ بار در ساعت است.

خازن الکتریکی یا روغنی یا دائم کار :

ظرفیت کمتر و ولتاژ بیشتر نسبت به خازن خشک دارد. دائما در مدار به صورت موازی بین سیم پیچ های استارت و رانینگ بسته می شود و در رله های ولتاژی و اتصال مستقیم به کمپرسور استفاده می شود.

در کولر گازی دو نوع خازن روغنی وجود دارد:

الف) خازن روغنی کمپرسور با ظرفیت بین ۲۵ تا۶۰ میکرو فاراد بسته به مدل کولر گازی سامسونگ

ب) خازن روغنی فن با ظرفیت بین ۳ تا ۷ میکرو فاراد بسته به مدل کولر گازی

تست خازن

استفاده از جریان برق

سر خازن کولر گازی سامسونگ را به مدت ۱تا۳ ثانیه به جریان برق وصل کنید؛ سپس دو سر آن را به هم اتصال دهید. اگر صدای تقه همراه با جرقه به رنگ آبی دیده شد، خازن سالم است؛ اما اگر جرقه ضعیف و به رنگ قرمز باشد، خازن خراب است.

استفاده از لامپ

در این روش باید یک لامپ ۱۰۰ واتی را با خازن سری کنید. بعد جریان برق را وصل کنید، اگر لامپ روشن شد نشان دهنده سالم بودن خازن کولر گازی سامسونگ است؛ در غیر این صورت خازن خراب است و باید تعمیر یا تعویض شود.

استفاده از اهم متر

ابتدا خازن را یک اتصال کوتاه می دهیم تا جریانی وارد اهم متر نشود، سپس رنج مناسب برای اهم متر را انتخاب می کنیم، اگر خازن نشتی داشته باشد، عقربه اهم متر به طرف صفر و به تدریج به سمت بی نهایت بر می گردد و قبل از آن می ایستد و اگر خازن اتصال کوتاه شده باشد، عقربه به سمت صفر رفته و روی آن می ماند.

علت خرابی خازن

  • ولتاژ ورودی به کولرگازی سامسونگ
  • دمای کار کرد کولرگازی سامسونگ
  • به پایان رسیدن عمر طبیعی و ساعات مفید کارکرد خازن کولر گازی سامسونگ

تعمیر خازن کولر گازی سامسونگ

خازن کولر گازی سامسونگ در کنار کمپرسور است. یک خازن دقیقا مشابه خازن فعلی کولر گازی خود از یک مرکز استاندارد و مجاز خریداری کنید. برای تعمیر و تعویض خازن کولر گازی سامسونگ جریان برق کولر گازی را قطع کنید. از عدم اورلود کولر گازی مطمئن شوید. در تعویض خازن کولر گازی سامسونگ توجه کنید که علامت c به معنی Com  و مشترک بر روی انواع خازن ها است و علامت های  s به معنی استارت و R به معنی رانینگ هستند. دو علامت MAIN و SUB نیز بر روی خازن وجود دارد که به اصطلاح سیم پیچ اصلی یا همان MAIN یا به صورت اختصاری C-R اشاره دارد؛ سیم پیچ  SUB  یا به اختصار C-S به معنی سیم پیچ راه انداز است. این اطلاعات برای تعمیر خازن و تعویض خازن کولر گازی سامسونگ ضرورت دارد.

در اتصال سیم ها به خازن در مراحل نصب خازن کولر گازی، در نظر داشته باشید که c برای سیم مشترک استفاده می شود، Fan برای اتصال سیم فن و HPEM در برخی از خازن ها برای اتصال کمپرسور است که در صورت متفاوت بودن باید سیم سوم یا کمپرسور به این سری اتصال داده شود.  اکنون با دانستن این اطلاعات با استفاده از پیچ گوشتی بست خازن قبلی را از بدنه باز کنید. یکی یکی سیم های خازن قدیمی را از جای خود خارج و به خازن جدید اتصال دهید و هر سیم را دقیقا به ورودی مشابه وصل کنید تا در این مسیر اختلالی و ایرادی به وجود نیاید. بعد از جدایی کامل خازن جدید را جایگزین کنید و جریان برق را متصل کنید. و سالم بودن خازن کولر گازی سامسونگ را چک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =