دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859   شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443  
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نکاتی در مورد تعمیر و نگه داری شارژر لپ تاپ

یکی از مشکلات لپ تاپ که سبب آزار و اذیت شما کاربران گرامی می شود ، خرابی شارژر لپ تاپ میباشد . خرابی شارژر لپ تاپ ممکن است ظاهرا ساده باشد البته میتواند باعث بروز مشکلات جدی تری در لپ تاپ شما شود و حتی ممکن است به سوختن یک قطعه ی مهم در برد لپ تاپ شما منجر شود .

به دلیل آنکه تنها دستگاه های لپ تاپ از شارژرش ورودی برق میگیرد و روشن می‌شود (باتری در اینجا محسوب نیست) در صورت اتمام شارژ باتری ، دستگاه شما دیگر روشن نمی شود و شما فکر می کنید که دستگاه شما ایرادی پیدا کرده است و به سرعت به سراغ تعمیر دستگاه خود میروید بدون آنکه از سلامت شارژر خود اطلاعی داشته باشید و این عمل پیامد هایی را برای شما خواهد داشت .

پس از مواجه شدن با ایراد خاموشی دستگاه ، ابتدا به سراغ شارژر دستگاه بروید و از سلامت آن مطمئن گردید و سیستم خود را با شارژری دیگر آزمایش نمایید چرا که ممکن است با یک تست معمولی مشکل دستگاه شما پیدا شده و مشکلتان برطرف شود . اگر هم از چگونگی تست سلامت شارژر لپ تاپ اطلاعی ندارید ، در ادامه برایتان روش تست شارژر لپ تاپ را توضیح خواهیم داد .

نحوه تست شارژر لپ تاپ

تست شارژر لپ تاپ کاری ساده میباشد که با توجه به این قسمت به راحتی می توانید خودتان این کار را انجام دهید . برای انجام این کار نیاز به یک اهم متر داریم . درجه ی تنظیم آن را بر روی ولتاژ قرار داده و پراپ های مثبت و منفی را به اهم متر متصل می‌کنیم ، پس از اتصال به سراغ شارژر لپ تاپ می رویم . شارژر را به برق متصل می‌کنیم . در این قسمت می بایست پراپ منفی که معمولا به رنگ مشکی میباشد را به خروجی منفی شارژر و پراپ مثبت را که معمولا قرمز رنگ است را به خروجی مثبت شارژر متصل کنیم .

اکثر سوکت های شارژر لپ تاپ دارای دو قسمت است ، ۱ _ مغزی ( در داخل سوکت شارژ ) ۲_لایه ی دوری سوکت شارژ که دور مغزی قرار دارد . مغزی سوکت شارژ همان خروجی مثبت و لایه ی دوری مغزی همان خروجی منفی شارژر می باشد . با اتصال پراپ های مثبت به خروجی مثبت و اتصال پراپ منفی به خروجی منفی در حالت معمولی می بایست اهم متر ولتاژ ۱۹v یا کمی بیش تر را نشان دهد . در صورتیکه این عدد را نشان دهد یعنی شارژر درست است و مشکل از دستگاه می باشد .توجه داشته باشید که پایه های مثبت و منفی باید با همزمان متصل شوند و از اتصال آن ها اطمینان کسب فرمایید .

نکته : ممکن است سری شارژر شما مغزی نداشته باشد و فقط قسمت ۲ را داشته باشد ، در این صورت شما باید پراپ مثبت را داخل همان قسمت ۲ ببرید و اتصالی را به آن داخل بدهید .

نکته : همیشه اطلاعات روی اداپتور را بخوانید و آن اطلاعات را با نتیجه ی بدست آمده مقایسه کنید .

تعمیر شارژر لپ تاپ

نکته : منظور از ۱۹v یا بیشتر ۲۰v نیست ، بلکه منظور عدد اعشاری است ، اگر شارژر شما ۱۹v باشد و خروجی ۲۰v دهد ، شارژر خراب است .

چند دفعه این تست را انجام دهید زیرا ممکن است یکبار ولتاژ بدهد و بار دیگر ولتاژ ندهد ، در واقع ولتاژ دهی به صورت رندوم باشد و یا اینکه ولتاژ را به شما بدهد و پس از چند ثانیه افت ولتاژ داشته باشد ، به همین دلایل چند دفعه این تست را انجام دهید تا از سلامت یا عدم سلامت شارژر خود مطمئن گردید .

عوامل خرابی شارژر لپ تاپ

  • نوسان برق
  • اب خوردگی
  • در برخی مواقع ضربه خوردن
  • استفاده ی نادرست از شارژر
  • بد جازدن سوکت شارژر در لپ تاپ و ….

راه دیگری که برای نشان دادن خرابی شارژر وجود دارد ، تست شارژری دیگر با دستگاه مورد نظر هست . در مواقعی شما با حالتی از دستگاه روبرو می شوید که تعجب برانگیز است ، یعنی بدون بروز اتفاقی دستگاه شما خاموش گردیده و دیگر روشن نمیشود ، در این حالت اگر که اهم متر در اختیارتان نبود ، باید به سراغ شارژر دیگری شبیه به شارژر خود بروید و یکبار دستگاه خویش را با شارژر دیگر آزمایش کنید و از سلامت شارژر خود مطمئن گردید.

بارها دیده شده‌است که به دلیل خرابی شارژر کاربران به خرابی دستگاه خود شک کرده اند و پس از مراجعه به تعدادی از شرکت های دروغین ، با هزینه های بالا ، دستگاه سالمشان را به آن ها تحویل داده و شارژر را هم تعویض می‌کنند و چند برابر هزینه را از شما دریافت می‌نمایند . توجه داشته باشید که کابل های پاور شارژر هم

 میتواند با مشکل روبرو شود و از سالم بودن کابل پاور شارژر خود نیز با آزمایش آن بر روی دستگاهی دیگر مطمئن گردید .

راه های پیشگیری از آسیب دیدن شارژر لپ تاپ

  • استفاده از آداپتور مناسب برای شارژر
  • جلوگیری از آب خوردگی شارژر لپ تاپ
  • محافظت از آن در مقابل ضربه و ….

قابل ذکر میباشد که مشکل در ولتاژ دهی به دستگاه لپ تاپ ، به بقیه ی المان های موجود بر روی برد لپ تاپ میتواند آسیب بزند ، اگر که متوجه قطعی در شارژر خود شدید بلافاصله آن را تعمیر و یا تعویض نمائید به این دلیل که ممکن است با قطعی در ولتاژ ، قسمتی از برد اتصالی کند و برای شما مشکل ساز شود و دستگاه شما را خاموش نماید . به اطلاعات روی آداپتور شارژر لپ تاپ خود دقت داشته باشید .

برای تهیه ی شارژری جدید باید طبق ولتاژ دستگاه خود شارژر برایش تهیه کنید ، در غیر این صورت اتصال شارژر با ولتاژ بالا به برد لپ تاپ شما صدمه وارد می نماید و اتصال شارژر با ولتاژ پایین دستگاه شما را روشن نمی کند . اگرشارژری را پیدا کردید که آمپر بالاتری نسبت به آمپر دستگاه شما داشت اما ولتاژ یکسان بود ، می‌توانید از آن استفاده کنید و آمپر بالا مشکلی برای دستگاه شما بوجود نمی آورد .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =