نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ 145، طبقه 5، واحد 18- مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ- تماس: 66097851 (7 خط), 66030825-021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859   شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443  
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

ساده‌ترین روش تنظیم لنز دی وی دی

ساده‌ترین روش تنظیم لنز دی وی دی در واقع بیان آسان‌ترین و کاربردی ترین راهکارهایی است که با استفاده از آنها می‌توانید لنز دستگاه دی وی دی پلیر خود را احیا و مجددا قابل استفاده کنید. در ادامه با متخصصین تعمیر دی وی دی رایان همراه باشید.

چرا دستگاه دی وی دی سی دی را نمی خواند؟

لنز دی وی دی که نام فنی آن اپتیکال پیکاپ است وظیفه خواندن اطلاعات دیسک را بعهده دارد. اپتیکال پیکاپ به همراه چند قطعه دیگر مجموعه اپتیکال بلاک را تشکیل می‌دهد. در این مجموعه دیسک بوسیله موتور اسپندل به گردش درمی‌آید. موتور اسلد هم لنز دی وی دی را به حرکت درمی‌آورد و اطلاعات دیسک خوانده می‌شود. خرابی هر یک از قطعات این مجموعه باعث می‌شود اطلاعات دیسک خوانده نشود.

وقتی دی وی دی سی دی را نمی‌خواند معمولا پیام no disc یا disc error در دیسپلی دستگاه نمایش داده می‌شود. یک راه حل برای تعمیر دی وی دی در این حالت تعویض کامل اپتیکال بلاک است. اما اگر بخواهیم اپتیکال بلاک را تعمیر کنیم، ابتدا باید تشخیص دهیم که کدامیک از قطعات این مجموعه معیوب است.

بهترین روش تمیز کردن لنز دی وی دی چیست؟

در سالهای ابتدایی ظهور سی دی، ابتدا ضبط های خانگی بودند که تولید شدند. ساختار فیزیکی این دستگاهها و وجود ترانس کاهنده در آنها که یک محیط مغناطیس بزرگ را ایجاد می‌کند باعث ایجاد محیط مغناطیس شده و گرد و غبار محیط را جذب می‌کند. بخشی از این گرد و غبار جذب شده روی لنز بخش سی دی دستگاه مینشست و آن را از کار می‌انداخت. بسیاری از این دستگاهها با تمیز کردن لنز بخش سی دی قابل تعمیر بود.

اما به سرعت طراحان متوجه این ضعف شدند و در برندهای مختلف راههای مختلفی برای این ایراد در نظر گرفته شد. استفاده از اپتیک های دارای کاور مانند اپتیک BU30 در برند سونی و آیوا ، کاور کردن مکانیزم بخش سی دی در ضبط های سری MAX سامسونگ از جمله این روش ها بودند. امروز هم ابداع روش های جدیدتر باعث کاهش این ضعف شده است اما با این وجود ممکن است که لازم باشد لنز دی وی دی تمیز شود. بهترین روش انجام آن چیست؟

بهترین روش تمیز کردن لنز دی وی دی استفاده از یک گوش پاک کن نم دار شده با یک قطره آب است. به آرامی لنز را پاک کنید و محدد با سر دیگر گوش پاک کن رطوبت ایجاد شده را خشک کنید.

در ویدئو زیر بهترین روش تمیز کردن لنز دی وی دی به صورت ویدئویی آموزش داده شده است.

ساده‌ترین روش تنظیم لنز دی وی دی چیست؟

اگر لنز دی وی دی تمیز شود اما هنوز ایراد داشته باشد و به درستی کار نکند می توان از روش های دیگر برای بازیابی آن استفاده کرد. تنظیم لنز دی وی دی یکی دیگر از این روش ها است.

یکی از قطعات الکترونیکی مقاومت ها هستند. اکثر مقاومت ها به صورت یک مقدار ثابت در مدارهای الکترونیکی به کار برده می‌شوند. برخی از مقاومت ها هم به صورت قابل تغییر ساخته می‌شوند. مقاومت متغیر پتانسیومتر نام دارد. معمولا روی اپتیک های مختلف یک یا چند پتانسیومتر برای تنظیم مدار مختلفالکترونیکی وجود دارد. با چرخاندن پتانسیومتر لنز دی وی دی لیزر ایجاد شده در اپتیک فوکوس می‌شود.

تنظیم لنز دی وی دی دستگاه ویژه‌ای دارد اما یکی از روش های دستی برای آن کاهش یا افزایش مقاومت به مقادیر حدود ۲۰% است. مثلا اگر پتانسیومتر حدود ۱۰۰۰ اهم داشته باشد معمولا ابتدا ۲۰۰ اهم آن را افزایش می‌دهند و اگر درست کار نکرد ۲۰۰ اهم از آن کم می‌کنند و روی ۸۰۰ اهم قرار می‌‌دهند. اگر دسترسی به اهمتر ندارید می‌توانید از روش دستی حدود ۲۰ درجه استفاده کنید. ابتدا پتانسومتر تنظیم لنز دی وی دی را ۲۰ درجه به راست بچرخانید و اگر نتیجه نگرفتید این بار ۲۰ درجه به چپ بچرخانید.

نکته : این روش هر چند ممکن است روی برخی دستگاهها جواب بدهد اما به دلیل علمی نبودن توصیه نمی‌شود.

قیمت لنز دی وی دی چقدر است؟

همانطور که گفتیم بهترین روش تعمیر دی وی دی خراب وقتی لنز یا همان اپتیکال بلاک دستگاه معیوب است، تعویض لنز دی وی دی است. معمولا لنز دی وی دی در دو نوع در دسترس است : نمونه فابریک و نمونه های غیر فابریک.

اپتیک‌های فابریک معمولا در تعداد محدود از طرف تولیدکنندگان و به صورت عمده فروخته می‌شوند. هر چند ممکن است در برخی از فروشگاهها بتوان نمونه‌های فابریک را خرید کرد اما معمولا بسیار کمیاب هستند. در مقابل اپتیک های غیر فابریک معمولا با تعداد بالا قابل دسترسی هستند.

قیمت لنز دی وی دی نسبت به این که کیفیت ساخت و متعلقات همراه آن چگونه باشد تغییر می کند. اپتیک هایی که همراه مکانیزم تولید و فروخته می‌شوند معمولا قیمت بالاتری دارند. قیمت لنز دی وی دی معمولا از حدود ۱۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا حدود ۲ میلیون تومان در نمونه‌های خاص افزایش پیدا می‌کند. معمولا اپتیک هایی که در دستگاههای ال جی و سامسونگ و… استفاده می شوند نمونه‌های غیر اورجینال دارند و قیمت آنها هم پایینتر است. در مقابل اپتیک های خاص مانند DBU1 یا DBU3 و یا حتی BU30که در برند سونی استفاده می شوند نمونه غیر اورجینال ندارند و بسیار گران هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =