دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859   شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443  
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

خرابی برد T-CON و خط افتادن روی صفحه تلویزیون

اگر خطوط ظاهر شده به صورت خطوط عمودی رنگی و سراسری از بالا به پایین  است، مشکل پیش آمده از برد t-con  است که می‌تواند ناشی از سیم کشی ضعیف کابل، شل بودن برد، اتصال برد کنترل، آسیب دیدن صفحه یا خرابی برد (T-Con) باشد.

به طور کلی در تلویزیونهای LED و LCD ، پیکسلهای پنل که در واقع کوچکترین اجزاء تشکیل دهنده پنل هستند به صورت عمودی تحت تاثیر سیگنالهای تصویر قرار می گیرند، در واقع اطلاعات تصویر بعد از پردازش در برد t- con به برد آدرس ( که در ساختار بیشتر تلویزیونها در زیر پنل تلویزیون قرار دارد ) وارد می شود و بوسیله فلتهای پنل در خطوط عمودی تقسیم و به پنل وارد می شود و اگر اطلاعاتی که یک خط را تحت تاثیر قرار می دهد به هر علتی قطع شود پیکسلهای آن خط تصویری درست تغذیه نمی شوند و به صورت خطوط رنگی و یا سیاه رنگ دیده می شوند، که تنها راه حل تعویض یا تعمیر برد t-con است.

اگر بعد از ظاهر شدن خطوط با زدن ضربه به پشت تلویزیون، این مشکل برطرف شد؛ در واقع برد شما شل است و باید تلویزیون را باز کنید و برد  t-con را محکم کنید وگرنه ضربه زدن،  تلویزیون شما را به صورت موقتی درست می‌کند.

خط افتادن روی صفحه تلویزیون ال سی دی و ال ای دی

خط افتادن روی صفحه تلویزیون ال ای دی و ال سی دی، یکی از ایرادات رایجی است که ممکن است برای تلویزیون شما بوجود بیاید. از آنجایی که تلویزیون یکی از وسایل پرکاربرد زندگی است و در طول روز، زمان زیادی را روشن و در حال کار کردن است، به همین دلیل بیشتر دچار خرابی و مشکل می‌شود.

این خطوط ممکن است به صورت افقی، عمودی و یا به صورت مورب پدید آیند. در برخی مواقع رنگی و یا سیاه و سفید هستند و در هر جایی از تصویر تلویزیون ظاهر می‌شوند، اما به طور کلی این خطوط به هر شکلی که بر روی صفحه تلویزیون ظاهر شوند، نشان دهنده اشکال در دریافت و یا پخش درست تصویر می‌باشند.

علت ظاهر شدن خطوط افقی در تلویزیون سامسونگ، ال جی، سونی و سایر برندهای دیگر، می‌تواند به دلایلی ساده مثل گرد و غبار، اشکال در کابل گیرنده‌ها و اتصلات شل باشند و یا به دلیل وجود مشکلات فنی پدید آیند؛ که اگر این مشکلات فنی جدی باشد، به احتمال زیاد قابل تعمیر نیستند و باید تعویض گردند. یادتان باشد که در مواقع اینچنینی بهتر است که شما از یک متخصص تعمیر تلویزیون حرفه‌ای و کاربلد کمک بگیرید.

ظاهر شدن خطوط افقی روی تلویزیون در اثر ضربه و شکستگی پنل تلویزیون

اگر به هر دلیلی مثلا برخورد توپ و … پنل تلویزیون شما دچار ضربه یا شکستگی شده باشد، خطوط به صورت عمودی و یا افقی بر روی صفحه ظاهر می‌شود. یکی از دلایل خط افتادن روی صفحه تلویزیون به دلیل ضربه خوردن و شکستگی پنل تلویزیون است. در این مواقع یا باید تلویزیون جدید بخرید یا پنل تلویزیون خود را عوض کنید که تعویض آن هزینه زیادی برای شما دارد ( حدود ۸۰%  قیمت یک تلویزیون نو) و همچنین در حال حاضر به دلیل نبود قطعات، تعویض پنل تلویزیون قابل اتجام نیست.

آب‌خوردگی پنل تلویزیون

اگر تلویزیون شما خیس شده باشد یا اصطلاحا، پنل آبخورده باشد؛ شما خطوطی عمودی و افقی در کل صفحه می‌بینید. این ایرادات توسط یک تعمیرکار تلویزیون قابل تعمیر است. به هیچ عنوان سعی نکنید که خودسرانه دست به تعمیر آن بزنید، زیرا قطعات تلویزیون بسیار حساس هستند.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که این خیس شدن پنل فقط بر اثر مقدار زیادی آب بوجود می‌آید؛ اما این فکر اشتباست. پنل شما می‌تواند بر اثر تمیز کردن صفحه تلویزیون با مقدار کمی شیشه پاک کن از فاصله کم هم، دچار آبخوردگی شود. بهترین کار این است که صفحه تلویزیون خود را با یک دستمال خشک، خیلی آرام  و از یک جهت تمیز کنید و در صورت لزوم، خود دستمال را مقداری نمدار کنید.

ظاهر شدن خطوط رنگی روی صفحه در اثر گرد و غبار

اگر گرد و غبار از طریق شکاف‌های موجود در عقب تلویزیون وارد شود، باعث بروز مشکلاتی از قبیل ظاهر شدن خطوط رنگی روی صفحه تلویزیون می‌شود. شما باید همیشه و به طور منظم، گردگیری کردن پشت دستگاه را انجام دهید تا دستگاه دچار مشکل نشود. اگر این کار را انجام ندهید، بعد از بروز این مشکل، گردگیری و تمیز کردن دیگر کارایی ندارد.

استفاده طولانی مدت از تلویزیون

یکی از دلایلی که باعث خط افتادن روی صفحه تلویزیون می‌شود، استفاده نامناسب و طولانی مدت از تلویزیون است. پیشنهاد می‌شود که روزانه بیشتر از ۸ ساعت از تلویزیون استفاده نشود زیرا که قطعات آن داغ کرده و باعث خرابی تلویزیون می‌شود؛ پنل اصلی، بیشترین درصد خرابی را در دیگر قطعات تلویزیون دارد.

ظاهر شدن خطوط عمودی و افقی در بعضی کانالها

وقتی با مشکل پیدا شدن خطوط عمودی روی تلویزیون روبرو می‌شوید، ابتدا چک کنید ببینید که این خطوط روی تمام کانال‌ها ظاهر می‌شوند و یا مختص چند کانال می‌شود؛ اگر در بعضی از کانالها این خطوط را می‌بینید باید بدانید که این مسئله مربوط به دریافت سیگنال ضعیف در این کانال‌هاست و ربطی به مشکلات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری ندارد. در این مواقع شما باید با روشهای زیر سعی کنید سیگنال کانال را قوی کنید که در صورت درست نشدن، قطعا ضعیف بودن سیگنال از خود گیرنده است.

اول از هر چیز شما باید قدرت کانال سیگنال خود را از طریق مسیر روبرو بررسی کنید.

Settings > Channels > Manual Tuning

اگر قدرت سیگنال ضعیف بود، باید سالم بودن آنتن را بررسی و بعد آنتن را تنظیم کنید تا سیگنال به خوبی برقرارشود. اما اگر سیگنال قوی باشد، مشکل از گیرنده و مشکلاتی فنی آنهاست و به تنظیمات تلویزیون مربوط نمی‌شود.

حالا اگر از گیرنده‌های دیجیتال استفاده می‌کنید، با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی، بررسی کنید که آیا چیزی مانع عبور سیگنال گیرنده دیجیتال می‌شود یا نه. همچنین گیرنده را از برق جدا کنید تا حافظه آن پاک شود، سپس دوباره آن را به برق متصل کرده و دوباره امتحان کنید. به احتمال زیاد مشکل پیدا شدن خطوط افقی روی تلویزیون حل می‌شود.

ظاهر شدن خطوط در همه کانالها و ورودی‌ها

بعد از اینکه تمام کانالها را چک کردید؛ حالا باید چک کنید و ببینید که این خطوط در تمام ورودی‌ها هم وجود دارد، اگر این چنین بود باید یک تست تصویر انجام دهید.( مسیر انجام تست تصویر در تلویزیون‌های مختلف متفاوت است)

اگر خطوط  در حین تست تصویر هم ظاهر شدند، به احتمال زیاد ایراد از خود تلویزیون است و نیاز به یک متخصص کاربلد برای تعمیر دارد. اما برای اینکه متوجه شوید که ایراد از نرم‌افزار است یا سخت‌افزار بهتر است که قبل از تعمیر، تلویزیون را از طریق مراحل زیر به تنظیمات کارخانه برگردانید و مجددا راه‌اندازی کنید.

Settings > GeneralReset to Initial Settings

اگر خطوط در همه کانالها ظاهر شود اما در ورودی‌های دیگر دیده نشود

گاهی اوقات خطوط در همه کانالها ظاهرمی‌شود ولی در ورودی‌های دیگر نه؛ در این صورت ممکن است ایراد از دستگاه گیرنده، آنتن، گیرنده ی ماهواره ای، دستگاه گیرنده ی دیجیتال، کابلی که از آن برای اتصال به این دستگاه استفاده کرده اید و یا برد ورودی که در داخل تلویزیون شما قرار دارد باشد.

ابتدا یک کابل سالم دیگر را امتحان کنید. یعنی هم سیم هم محوری که از دیوار به گیرنده یا مستقیماً به خود تلویزیون متصل می شود و هم سیمی که از گیرنده به تلویزیون وصل می شود  که معمولاً از نوع HDMI است را عوض کنید. اگر با انجام این کار مشکل همچنان ادامه داشت باید یک گیرنده ی ماهواره ای و یا آنتن جدید تهیه کنید.

اتصالات شل و نامناسب

اگر خطوطی که روی صفحه تلویزیون ظاهر می‌شوند، کم باشند و همیشه و به طور دائم دیده نشوند، مشکل از شل بودن کابل ویدئو است که بر اثر جا‌به‌جا شدن و ضربه خوردن شل شده است. در این صورت شما با محکم کردن کابل یا در صورت لزوم تعویض آن می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + دوازده =