نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ 145، طبقه 5، واحد 18- مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ- تماس: 66097851 (7 خط), 66030825-021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859   شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443  
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آیا تاچ پد لپ تاپ سامسونگ شما کار نمی کند؟ رفع مشکل اینجاست

وقتی تاچ پد لپ تاپ سامسونگ شما از کار می افتد، به راحتی دچار وحشت می شوید. اگر نمی توانید نشانگر ماوس خود را حرکت دهید، انجام کارهای زیادی در رایانه شما دشوار است. اما ناراحت نباش این احتمال وجود دارد که وقتی پد لمسی ماوس لپ تاپ سامسونگ شما کار نمی کند، رفع آن نسبتاً ساده است. ما شما را از طریق مراحل رایج عیب‌یابی راهنمایی می‌کنیم تا ترک‌پد را که کاربردی نیست، تعمیر کنید. بیشتر این نکات برای ویندوز اعمال می شود، اما کسانی که در مک هستند نیز می توانند از برخی از آنها استفاده کنند.

آیا کل لپ تاپ سامسونگ شما منجمد شده است؟

این کمی احمقانه به نظر می رسد، اما ارزش بررسی مجدد را دارد. اگر تاچ پد شما به صورت یکباره کار خود را متوقف کند، ممکن است رایانه شما کاملاً قفل شود. در این صورت، نه تاچ پد و نه صفحه کلید اصلا کار نمی کنند.

برای آزمایش این مورد در ویندوز، کلید Windows را فشار دهید تا منوی Start باز شود، سپس Ctrl + Alt + Delete را امتحان کنید تا صفحه امنیتی باز شود. در مک، Cmd + Space را فشار دهید تا Spotlight باز شود، که راهی آسان برای دیدن اینکه آیا رایانه شما با استفاده از صفحه کلید پاسخگو است یا خیر.

اگر اینها هیچ نتیجه ای نداشتند، چند لحظه به رایانه خود فرصت دهید تا هر کاری را که انجام می دهد پردازش کند. پس از چند دقیقه، اگر هنوز یخ زده است، باید دکمه فیزیکی Power را فشار داده و نگه دارید تا خاموش شود.

امیدوارم این موضوع یکبار مصرف باشد. در صورت نیاز به تشخیص مشکل عمیق تر، دلایل رایج عدم پاسخگویی ویندوز را مرور کنید.

کلید تاچ پد صفحه کلید خود را بررسی کنید

یکی از رایج ترین دلایل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ سامسونگ این است که به طور تصادفی آن را با یک کلید ترکیبی غیرفعال کرده اید. اکثر لپ‌تاپ سامسونگ‌ها دارای یک کلید Fn هستند که با کلیدهای F1، F2 و سایر کلیدهای عملکرد ترکیب می‌شود تا عملیات خاصی را انجام دهد.

بسیاری از این موارد، مانند تغییر روشنایی یا غیرفعال کردن عملکرد بی سیم، مفید هستند. با این حال، در بسیاری از لپ‌تاپ سامسونگ‌ها، یکی از این کلیدهای ترکیبی، پد لمسی لپ‌تاپ سامسونگ را غیرفعال می‌کند. از آنجایی که به راحتی می توان به اشتباه به آن ضربه زد، اگر بدون اینکه متوجه شوید آن را تغییر دهید، ممکن است فکر کنید پد لمسی شما خراب است.

کلید دقیق به مدل لپ‌تاپ سامسونگ شما بستگی دارد (این مورد در مدل‌های ایسوس، اچ‌پی، لنوو و سایر مدل‌ها متفاوت است)، اما معمولاً یک نماد مربعی شبیه ترک‌پد دارد که گاهی اوقات یک X در کنار آن قرار دارد. برخی از صفحه کلیدها چراغی را روی این کلید نشان می دهند تا به شما اطلاع دهند که صفحه لمسی ماوس خاموش است.

در زیر می‌توانید کلید F5 را در لپ‌تاپ سامسونگ مشاهده کنید که وقتی با کلید Fn ترکیب می‌شود، پد ماوس را خاموش می‌کند.

هر موس خارجی را حذف کنید

در ادامه، یکی دیگر از مراحل عیب‌یابی ساده اما مهم برای تاچ‌پد لپ‌تاپ سامسونگ که کار نمی‌کند این است که ماوس‌های USB را که به لپ‌تاپ سامسونگ خود متصل کرده‌اید، جدا کنید. همچنین باید موس های بلوتوثی را که استفاده می کنید، جدا کنید.

دلیل این امر این است که برخی از لپ‌تاپ سامسونگ‌ها (به‌علاوه خود ویندوز و macOS) قابلیتی دارند که هنگام اتصال ماوس خارجی، پد لمسی را به‌طور خودکار غیرفعال می‌کند. به همین دلیل است که پد لمسی شما کار نمی کند. برای بهترین نتایج هنگام آزمایش این، سیستم خود را خاموش کنید، همه دستگاه‌ها و لوازم جانبی غیرضروری متصل را جدا کنید، سپس نسخه پشتیبان را راه‌اندازی کنید.

اگر راه‌اندازی مجدد کنید و صفحه لمسی ماوس شما کار کند، مشکل خود را پیدا کرده‌اید. بسته به رایانه‌تان، ممکن است بتوانید این تنظیم را تغییر دهید تا صفحه لمسی خود را حتی با وصل کردن ماوس فعال نگه دارید (برای اطلاعات بیشتر در این مورد به زیر مراجعه کنید).

تنظیمات ماوس را در ویندوز مرور کنید

در مرحله بعد باید تنظیمات ماوس را در داخل ویندوز بررسی کنید، در صورتی که چیزی در آنجا به هم ریخته باشد. ابتدا به Settings > Devices > Touchpad بروید.

در اینجا، مطمئن شوید که نوار لغزنده صفحه لمسی را فعال کرده اید. همانطور که در بالا ذکر شد، جعبه‌ای نیز در زیر این صفحه وجود دارد که با آن صفحه لمسی را هنگام اتصال ماوس روشن بگذارید. در حالی که اینجا هستید، به سایر گزینه های صفحه لمسی نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید ورودی ماوس شما همانطور که انتظار دارید رفتار می کند.

اگر نمی توانید مشکل خود را از این منو حل کنید، ممکن است بتوانید به تنظیمات مخصوص صفحه لمسی در مکان دیگری دسترسی داشته باشید. به Settings > Devices > Mouse بروید و روی پیوند گزینه های اضافی ماوس در سمت راست کلیک کنید. اگر این را نمی بینید، پنجره تنظیمات را به صورت افقی بکشید تا ظاهر شود.

در کادر محاوره ای به دست آمده، باید یک برگه در سمت راست با برچسب تنظیمات دستگاه، تاچ پد یا چیزی مشابه ببینید. در اینجا می توانید تاچ پد را فعال یا غیرفعال کنید. اگر قبلاً کار نمی کرد، ممکن است متوجه شوید که غیرفعال است. دوباره آن را فعال کنید و ببینید که آیا صفحه لمسی شما دوباره کار می کند یا خیر.

وارد مدیریت دستگاه شوید

اگر پد ماوس لپ تاپ سامسونگ شما هنوز کار نمی کند، باید به عیب یابی عمیق تری بپردازید. Win + X را فشار دهید (یا روی دکمه Start کلیک راست کنید) تا منوی Power User باز شود و سپس Device Manager را انتخاب کنید.

در اینجا، دسته موش ها و سایر دستگاه های اشاره گر را گسترش دهید. اگر ماوس دیگری غیر از صفحه لمسی خود وصل کرده باشید، چندین ورودی را در اینجا خواهید دید. روی یکی دوبار کلیک کنید و به مکان آن (در برگه عمومی) نگاه کنید تا بفهمید چیست. اگر روی دستگاه ورودی USB یا موارد مشابه می‌گوید، این صفحه لمسی شما نیست.

هنگامی که ماوس خود را پیدا کردید، راست کلیک کرده و Disable device را انتخاب کنید، سپس دوباره دستگاه را فعال کنید. در مرحله بعد، روی ورودی کلیک راست کرده و Update driver را انتخاب کنید، سپس به طور خودکار برای نرم افزار درایور به روز شده جستجو کنید. بعید است که درایور جدیدی برای رفع مشکل پیدا کند، اما گاهی اوقات این مشکل پیش می‌آید.

اگر دستگاه‌هایی را در این بخش می‌بینید که علامت تعجب زرد یا X قرمز دارند، نشان‌دهنده مشکل درایور است. برای راهنمایی بیشتر، نحوه به روز رسانی درایورهای ویندوز را ببینید.

در نهایت، ارزش این را دارد که از وب سایت سازنده لپ تاپ سامسونگ خود دیدن کنید و آخرین درایور را دانلود کنید. اینها اغلب بهتر از درایورهای عمومی که ویندوز استفاده می کند کار می کنند و بنابراین می توانند مشکلات شما را برطرف کنند.

اگر یک ابزار سازنده مانند Lenovo System Update نصب کرده‌اید، از آن برای بررسی به‌روزرسانی‌ها استفاده کنید. در غیر این صورت، نام لپ تاپ سامسونگ خود را به همراه «درایورها» در گوگل جستجو کنید و در صفحه دستگاه خود در وب سایت سازنده به دنبال بخش دانلودها یا به روز رسانی ها بگردید (از وب سایت های درایور شخص ثالث استفاده نکنید). آخرین به روز رسانی را نصب کنید تا ببینید آیا این مشکل پد لمسی شما را برطرف می کند یا خیر.

ممکن است بخواهید روی ورودی آسیب‌دیده در Device Manager کلیک راست کنید و قبل از نصب درایور جدید، Uninstall دستگاه را برای یک صفحه تمیز فشار دهید.

مقالات مرتبط:

Factory Reset کردن لپ تاپ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + نه =