دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859   شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443  
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

قالب های صوتی فراگیر رایج در سینما خانگی

دریافت صدای فراگیر به سادگی اتصال بلندگوها و تماشای Netflix ساده نیست. شما از یک برنامه کوچک ویژه به نام کدک استفاده خواهید کرد. یک کدک در داخل منبع اصلی شما زندگی می کند – روی دیسک Blu-ray یا در یک جریان دیجیتال رمزگذاری شده است. هنگامی که آن را به چیزی متصل کنید که بتواند آن را بخواند – مانند گیرنده AV شما – قادر خواهد بود قسمت های مختلف موسیقی متن فیلم صوتی را به بلندگوهای مختلف ارسال کند، و یک تجربه فراگیرتر از صدای فراگیر را ایجاد کنید. در اینجا انواع اصلی وجود دارد؛ نگران نباشید، ما این را مختصر می خوانیم.

قابلیت دالبی اتموس

نام دالبی به قدری با صدای فراگیر مترادف شده است که در این مرحله به همراه گوگل و زیراکس در واقع صفت است. اگر تا به حال به یک سالن سینما واقعاً خوب رفته باشید، احتمال اینکه صدای دالبی باشد که می شنوید زیاد است. یکی از جالب ترین فن آوری های اخیر دالبی، کدک Dolby Atmos است که صدای فراگیر را به همه جهات از جمله بالا یا پایین – دقیقاً مانند اشیا objects واقعی – به حرکت در می آورد. به همین دلیل است که اغلب آن را ‘صدای فراگیر مبتنی بر شی’ می نامند.

با این حال، یک گرفتگی جزئی وجود دارد. به منظور کارکرد آن، به کانالهای گیرنده اضافی و بلندگوهای بلند شونده یا سقفی اضافی نیاز دارید. یکی از نامه های عجیب و غریب الکترونیکی که به دست ما رسیده از خواننده ای است که می گوید اعتقاد ندارد که برای کارکرد Dolby Atmos به بلندگوهای قد اضافی نیاز دارد.

اگر صدای Dolby Atmos را می خواهید، باید بررسی کنید که سیستم خاص شما بتواند آن را ارائه دهد. همه سیستم ها، از جمله سیستم های گران قیمت، این کار را نمی کنند – همانطور که هرکسی بدشانسی آورده است که Bose Lifestyle 650 4000 دلاری را بخرد.

نکته دیگری که قابل ذکر است این است که تمام اجزای شما، نه فقط بلندگوها، همچنین باید با Dolby Atmos سازگار باشند. این بدان معناست که اگر یک پخش کننده Blu-ray دارید، باید مطمئن شوید که الف) پخش کننده خود بتواند از عهده دیسک های Atmos برآید، ب) دیسک خود دارای موسیقی متن Atmos باشد، و ج) که گیرنده شما از Atmos پشتیبانی می کند. اگر کدک صدای فراگیر ساده تری می خواهید، DTS: X را در زیر امتحان کنید.

قابلیت DTS: X

یکی دیگر از شرکت های به همان اندازه معروف، به نام DTS، حالت فراگیر بسیار مشابهی را تولید می کند. آنها آن را DTS: X می نامند و این نوع رمزگذار بسیار مهم دیگری است که اغلب در آخرین مشخصات ورق گیرنده های AV وجود دارد. DTS از اصطلاح ‘object based’ استفاده نمی کند اما آن را (فراگیر صوتی چند بعدی) می نامد.

برخلاف Dolby Atmos، مزیت فوری DTS: X این است که به بلندگوهای اضافی نیاز ندارد. می توانید از آن با یک سیستم ساده ۷.۱ استفاده کنید – به عبارت دیگر، یک بلندگوی بدون ارتفاع – و آن را بسیار متنوع تر از Dolby Atmos می کند.

البته، این واقع گرایی اضافی را از بلندگوهای ارتفاع ندارد، اما به این معنی است که شما می توانید یک سیستم نسبتاً مقرون به صرفه مانند SVS Prime Satellite 5.1 (1،۱۹۹ دلار) خریداری کنید و همچنان از نتیجه لذت ببرید.

قابلیت دالبی TrueHD

فرض کنید شما یک منبع Atmos یا DTS: X مانند یک دیسک Blu-ray واقعاً خوب دارید، اما گیرنده AV شما برای اداره Dolby Atmos یا DTS: X مجهز نیست. در این صورت متوجه خواهید شد که می توانید از Dolby TrueHD استفاده کنید. در اصل مواد را می گیرد و از یک مخلوط هشت کاناله خارج می شود.

کاملاً به خوبی Atmos یا DTS: X نیست، اما بسیار نزدیک است و تا زمانی که تنظیمات بلندگوی ۹.۲ یا بیشتر نداشته باشید، می توانید صدای خوبی داشته باشید. چیزی که کمی عجیب است این است که گاهی اوقات این دو برنامه را در گیرنده هایی مشاهده می کنید که توانایی خروجی Atmos یا DTS را دارند: X؛ Denon AVR-S740H یک نمونه عالی است. بله، می دانیم، برای ما نیز عجیب است.

قابلیت دالبی دیجیتال پلاس

Dolby Digital Plus با Dolby TrueHD کمی متفاوت است، به این معنی که قرار است در سیستم های بدون بلندگو بلندگو استفاده شود. این اساساً جایگزینی برای DTS: X است و به شما امکان می دهد بدون داشتن بلندگوهای ارتفاع، به یک ترکیب صوتی Dolby گوش دهید. به زبان ساده، این نرم افزار استاندارد دالبی غیر Atmos است و صدای فراگیر و بدون عناصر ارتفاع را به شما می دهد.

قابلیت DTS Neural: X

مورد دیگری که اغلب مشاهده می کنید DTS Neural: X است. این یک جادوگری جذاب دیجیتالی از DTS است. اساساً، به شما این امکان را می دهد که منبعی را که هیچ اطلاعات بلندی ندارد – یک DVD با مخلوط صوتی ۵.۱ – و داده های بلندی را برون یابی کنید که سپس می توانید برای جعل هویت یک مخلوط کامل ۷.۱ استفاده کنید.

برای پیچیدن سر خود به برخی از تفکرات نیاز است، اما داشتن آن هنوز هم بسیار مفید است. انواع مختلفی از نرم افزار صدای فراگیر وجود دارد که اگر می خواهید جزئیات بیشتری در مورد آنها و همچنین موارد ذکر شده در بالا، کمی بیشتر آنها را در لیست بهترین گیرنده های AV امسال بررسی می کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 9 =