نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ 145، طبقه 5، واحد 18- مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ- تماس: 66097851 (7 خط), 66030825-021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859   شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443  
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

علت نویز در سینما خانگی از چیست؟

سینما خانگی در واقع منبع اصلی صوتی یک مجموعه صوتی و تصویری محسوب شده و وجود آن در یک مجموعه نه چندان حرفه‌ای هم لازم به نظر می‌رسد. اما بسیاری از مصرف کنندگان با مراجعه به بخش تعمیر سینمای خانگی از وجود نویز در سیستم صوتی خود ابراز ناراحتی می کنند در حالیکه نمی توانند آن را بر طرف کنند. در ادامه راجع به علت نویز در سینما خانگی و راههای برطرف کردن آن توضیح می دهیم.

سینمای خانگی چیست؟

قبل از آنکه بدانیم چگونه باید نویز و پارازیت اضافه را در سینمای خانگی خود از بین ببریم باید بدانیم که وظیفه یک سینمای خانگی چیست ؟

سینمای خانگی در واقع به مجموعه‌ای از ابزارهای نمایش و پخش، تصویر و صوت گفته می‌شود که تجربهٔ سینما را در خانه برای افراد شبیه‌سازی می‌کنند. بلندگوهای سینمای خانگی در بخش های مختلف منزل قرار می گیرند و در پخش کامل همچنین تفکیک شده صدا موثر هستند. در واقع اگر تلویزیون را منبع اصلی تصویری منزل بدانیم باید سینمای خانگی را هم منبع اصلی صوتی این مجموعه در نظر بگیریم.

بسیاری از مصرف کنندگان به دلیل ضعیف بودن صدای تلویزیون های جدید حتی ترجیح می دهند که صدای خروجی دستگاههای مختلف مانند تلویزیون ، رسیور و یا دستگاههای بازی مانند پلی استیشن را به سینمای خانگی منتقل کنند و از طریق آمپلی فایر آن خروجی بگیرند. اینجاست که کیفیت صدای خروجی سینمای خانگی اهمیت خود را نشان می‌دهد.

نحوه اتصال تلویزیون به سینمای خانگی

صدای خروجی در اکثر مدل‌های تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی حجم و کیفیت لازم را ندارد. راه حل این مشکل استفاده از یک سینمای خانگی و انتقال صدای تلویزیون است.

برای استفاده از این حالت باید صدای خروجی تلویزیون و یا هر دستگاه دیگری را که می خواهید صدای آن را از سینمای خانگی بشنوید به ورودی صدای سینمای خانگی وصل کنید. ابتدا خروجی صدای تلویزیون را از روی دفترچه راهنما و یا خروجی‌های پشت تلویزیون شناسایی کنید. شکل فیزیکی خروجی ممکن است به صورت فیش AV و یا فیش ۳.۵ میلیمتری باشد. همچنین ممکن است خروجی صدای تلویزیون به صورت فیش اپتیکال باشد. بعد از مشخص شدن نوع خروجی صدای تلویزیون باید نوع ورودی سینمای خانگی را هم شناسایی کنید. قدم بعدی تهیه فیش مناسب برای ارتباط این دو پورت است.

کابل‌های ارتباطی ساده را می توانید از فروشگاههای لوازم برقی و یا حتی الکتریکی‌ها تهیه کنید اما کابل‌های خاص‌تر مانند اپتیکال را توصیه می‌کنیم از فروشگاههای لوازم جانبی صوتی و تصویری تهیه کنید تا محصول خریداری شده کیفیت لازم را داشته باشد.

پخش صدای تلویزیون از سینمای خانگی با HDMI

با تکامل HDMI قابلیت‌های جدید و جالبی برای آن معرفی شده است. از جمله این قابلیت‌ها می توان به CEC و یا ARC اشاره کرد. در CEC این امکان وجود دارد که تا ۱۵ دستگاه را بوسیله دیک ریموت کنترل کرد. قابلیت مهم دیگر این این بخش که موضوع اصلی بحث ماست ARC است.

ARC مخفف عبارت Audio Return Channel یا «کانال بازگشت صدا» است. در این ویژگی شما می توانید با اتصال کابل HDMI صدا را از تلویزیون به سینمای خانگی خود (در واقع به صورت برعکس) منتقل کنید. همچنین می توان کنسول های بازی و یا پلیرهای مختلف را تنظیم کرد تا در موقع روشن و خاموش شدن سیگنالی به تلویزیون فرستاده شود و تلویزیون نیز همزمان خاموش و یا روشن شود.

استفاده از ARC نیاز به استفاده از کابل های دیگر مانند اپتیکال را مرتفع می کند و از شلوغی سیم‌های اطراف لوازم صوتی و تصویری منزل شما می کاهد.

برگردیم به اصل موضوع و یا همان علت نویز در سینما خانگی اولین علت ایجاد نویز و پارازیت در سینمای خانگی اتصالات اشتباه است که در بالا نحوه صحیح برخی از آنها را توضیح دادیم. در صورتی که با سایر اتصالات سینمای خانگی خود مشکل دارید می توانید با متخصصین تعمیرات سینمای خانگی مجموعه رایان تماس بگیرید.

علت دیگر نویز در سینمای خانگی می تواند فرکانس‌های مزاحمی باشد که از دستگاههای دیگر ساتع می‌شود. استانداردهای مختلفی برای میزان تشعشع فرکانس‌های مختلف از دستگاههای صوتی و تصویری وجود دارد که ممکن است در برخی دستگاهها رعایت نشود. این فرکانس‌های مزاحم مخصوصا در سیستم‌های بلوتوث روی کیفیت سیگنال اصلی اثر مستقیم می‌گذارد.

رفع این سیگنال‌های مزاحم برای رفع علت نویز در سینما خانگی راههای مختلفی دارد از جمله استفاده از نویزگیرها و یا تغییر قطعات داخلی دستگاههای که نویز تولید می کنند. گاهی ممکن است نویزهای ایجاد شده در دستگاهها به علت عدم استفاده از فیلترهای مناسب در بخش تغذیه و پاور این دستگاهها باشد. توضیح بیشتر این که در بخش پاور دستگاههای مختلف فیلترهایی برای جلوگیری از ورود امواج مزاحم وجود دارد. همچنین فیلترهای دیگری برای جلوگیری از خروج فرکانسهای ایجاد شده در دستگاه بکار برده می‌شود. معمولا در دستگاههای مختلف ارزان قیمت برای کاهش هزینه و افزایش سود این فیلترها که تاثیر مستقیم در عملکرد اصلی دستگاه ندارد را حذف می کنند.

نمونه این فرکانسهای مزاحم و منفی را می‌توان در دستگاههای دیجیتال یا ست تاپ باکس دید که وقتی یکی از لامپ‌های اطراف را روشن و یا خاموش می کنیم برای یک لحظه تصویر خروجی آنها قطع و وصل می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =