نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ 145، طبقه 5، واحد 18- مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ- تماس: 66097851 (7 خط), 66030825-021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859   شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443  
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم؟

تعمیر بک لایت تلویزیون به جای تعویض کامل آن می‌تواند هزینه تعمیرات تلویزیون خراب شما را تا حدود زیادی کاهش دهد. اما آیا همه بک لایت های معیوب و سوخته قابل تعمیر هستند؟ آیا می توان به تعمیر بک لایت اعتماد کرد و مدتی از آن استفاده کرد؟

تعمیر بک لایت نیازمند توانایی بالاتر تعمیرکار تلویزیون است. متخصص تعمیرات باید شناخت کاملی از بک لایت و نحوه کارکرد بخش‌های مختلف آن داشته باشد تا بتواند به خوبی آن را تعمیر کند. همچنین مصرف کننده اگر با مراحل تعمیر بک لایت تلویزیون آشنا شود شناخت بهتری از نحوه کارکرد تلویزیون خود پیدا می‌کند و بهتر می‌تواند از آن استفاده کند.

آیا بک لایت تلویزیون قابل تعمیر است؟

بله : هر بک لایت سوخته و خرابی قابل تعمیر است. اگر ابزار و علم لازم را داشته باشیم تقریبا تمام بک لایت های سوخته و خراب قابل تعمیر و بازیابی هستند. همانطور که می دانیم بک لایت تلویزیون از تعدادی لامپ تشکیل شده است. البته بهتر است بدانیم که این قطعات که بعنوان لامپ معرفی می‌شوند در واقع دیودهای نورانی هستند. در صورتی که تعداد لامپ‌های بک لایت تلویزیون کم باشد در یک مدار تغذیه می‌شوند. در این حالت وقتی حتی یکی از لامپ‌های بک لایت بسوزد و خراب شود کل مدار بک لایت از کار افتاده و بقیه لامپ‌ها هم روشن نمی‌شوند.

اگر تعداد لامپ‌های بک لایت زیاد باشد در دو یا چند مدار تقسیم شده و تغذیه می‌شوند. در این حالت هم وقتی یک لامپ در یک دسته خراب شود آن دسته از لامپ‌ها از کار می افتد و باعث تاریک شدن تصویر تلویزیون در همان بخش می‌شود. اکثر تلویزیون‌ها در این حالت متوجه خرابی بخشی از بک لایت و تاثیر آن در تصویر می‌شوند. برای جلوگیری از پیشرفت ایراد و سرایت خرابی به قطعات دیگر کل بخش بک لایت از کار می افتد و تصویر تلویزیون به طور کامل قطع می‌شود.

اشتباه بزرگی که در این بخش وجود دارد اینست که مصرف کنندگان فکر می کنند وقتی همه بک لایت تلویزیون خاموش است همه لامپ هخای آن سوخته و خراب هستند. در حالیکه حتی عدم کارکرد صحیح یک لامپ بک لایت تلویزیون شما می تواند باعث از کار افتادن همه بک لایت تلویزیون شما شود.

چگونگی تعمیر بک لایت تلویزیون

تعمیر بک لایت تلویزیون در صورت سوختگی لامپ های بک لایت با تعویض لامپ های خراب و نیمه خراب و انجام اقدامات اصلاحی برای جلوگیری از خرابی مجدد بک لایت تلویزیون انجام می‌شود. وقتی بخواهیم بک لایت تلویزیون را به جای تعویض کامل، تعمیر کنیم ابتدا باید با ابزار تست و عیب یابی لامپ‌های معیوب بک لایت را شناسایی کنیم. قدم بعدی شناسایی لامپ های نیمه معیوب است. این لامپ ها به دلایل مختلف در معرض خرابی هستند و اگر تعویض نشوند در کوتاه مدت مجددا تلویزیون را دچار خرابی می کنند. تعمیر بک لایت تلویزیون با توجه به استفاده دو نوع اصلی بک لایت در تلویزیون ها به دو بخش تقسیم می‌شود :

  • تعمیر بک لایت شاخه ای (DIRECT)
  • تعمیر بک لایت لبه (EDGE)

بک لایت های شاخه ای قیمت پایین تری نسبت به بک لات های لبه دارند. در دسترس هستند و اکثریت آنها به دلیل وجود تقاضا بازتولید شده‌اند و به همین دلیل در اغلب موارد نیازی به تعمیر بک لایت نیست و با کمی پرادخت هزینه بیشتر می توانیم بک لایت سوخته تلویزیون را تعمیر کنیم و احتمال خرابی دوباره آن را از بین ببریم.

در مورد بک لایت های لبه اما قضیه مفاوت است و در بسیاری از مدل های تلویزیون قطعه یدکی بک لایت موجود نیست و نمی توان بک لایت را تعویض کرد. در این جا است که ارزش توانایی تعمیر بک لایت تلویزیون مشخص می شود. چرا که در صورت خرابی بک لایت، تعمیر تلویزیون قابل انجام نخواهد بود و در واقع باید تلویزیون کنار گذاشته شود. در این حالت می توان با تعمیر بک لایت به روش صحیح و استفاده از روش های افزایش عمر بک لایت تلویزیون، مجددا تلویزیون را احیا کرده و از آن استفاده کرد.

افزایش عمر بک لایت تلویزیون

بک لایت بیشترین مقدار مصرف انرژی در بین همه قطعات تلویزیون را دارا است و بیشترین توان تلفاتی و گرما هم در همین بخش تولید می‌شود. بر اساس قوانین الکترونیک قطعاتی که بیشتر گرم می شوند بیشتر هم خراب می شوند. پس اقدام اصلی ما برای افزایش عمر بک لایت تلویزیون بر کاهش توان مصرفی و گرمای قطعات استوار است. مجموعه اقدامات زیر می تواند باعث افزایش عمر بک لایت تلویزیون شما شود :

  1. انجام اصلاحیه برد پاور و کاهش ولتاژ بک لایت تلویزیون
  2. خاموش کردن تلویزیون در فواصل ۲ تا ۳ ساعت به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه
  3. کاهش نور بک لایت تلویزیون در منوی تنظیمات
  4. روشن کردن گزینه صرفه جویی در انرژی تلویزیون

انجام و رعایت این اقدامات بعد از تعمیر بک لایت تلویزیون باعث می شود بک لایت تلویزیون شما عمر طولانی تری داشته باشد. همچنین اگر بک لایت تلویزیون شما تا به حال سالم است و نیاز به تعمیر پیدا نکرده است باعث می شود که عمر مفید بک لایت افزایش پیدا کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =