نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ 145، طبقه 5، واحد 18- مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ- تماس: 66097851 (7 خط), 66030825-021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859   شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443  
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

علت چشمک زدن چراغ تلویزیون چیست؟

اول از همه لازم است بدانید که چشمک زدن چراغ تلویزیون ال ای دی (LED) نشانه‌ی وجود یک مشکل در عملکرد دستگاه تلویزیون شماست. توصیه می‌کنیم حتما این مشکل را شناسایی و برطرف کنید تا آسیب‌های جدی دیگری متوجه تلویزیون شما نباشد. به این چراغ چشمک‌زن، چراغ پاور، چراغ LED یا چراغ standby هم گفته می‌شود.

نقص در عملکرد قسمت‌های مختلفی از تلویزیون می‌تواند باعث چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون شود. وجود ایراد در برد پاور (power board که به عنوان تأمین کننده‌ی انرژی وظیفه‌ی تبدیل جریان AC به DC را دارد) شایع‌ترین دلیل است.

دلیل دوم این اختلال، وجود ایراد در برد اصلی (main board که مانند مغز در بدن انسان است و ارتباط سایر قسمت‌های تلویزیون را کنترل می‌کند) است.

در زیر لیستی از وضعیت‌های مختلف مواجهه با چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون را آورده‌ایم.

  • چشمک زدن چراغ تلویزیون هنگام روشن شدن
  • روشن نبود دکمه‌ی پاور علیرغم اتصال دستگاه به برق
  • چشمک زدن چراغ پاور در زمان روشن بودن تلویزیون
  • روشن بودن چراغ استندبای تلویزیون و روشن نشدن تلویزیون
  • ۳مرتبه چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون

دقت کنید که برخی از این حالت‌ها را تنها یک متخصص ماهر بایستی شناسایی و رفع کند. ما اینجا تنها راه کارهایی را توضیح می‌دهیم که شما بدون هیچ تجربه‌ی تخصصی قادر هستید انجام دهید. بنابراین تصور نکنید که با مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید تمام مشکلات چشمک زدن چراغ تلویزیون را حل کنید.

یک نکته‌ی مهم دیگر این است که چشمک زدن چراغ تلویزیون سامسونگ یا ال جی با چشمک زدن چراغ تلویزیون سونی و پاناسونیک ممکن است حالت‌های متفاوتی داشته باشد. اغلب دلیل‌های مشابه برای آن‌ها وجود دارد ولی در برخی موارد سازندگان راه حل‌های متفاوتی برای حل آن‌ها پیش بینی و ارائه می‌کنند. پس به شرکت سازنده‌ی تلویزیون هم دقت کنید.

راهکارهای حل مشکل چشمک زدن چراغ تلویزیون

همان طور که گفتیم این مسئله به دو دلیل عمده می‌تواند بروز پیدا کند. در ادامه راه برطرف نمودن هر یک از حالت‌های بیان شده در بالا را برایتان توضیح می‌دهیم.

حالت اول: چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون هنگام روشن کردن

اگر هنگام روشن کردن تلویزیون ال ای دی سامسونگ یا ال جی چراغ پاور چشمک می‌زند، خیالتان راحت باشد. این حالت کاملاً طبیعی است و نشان می‌دهد که قسمت‌های مختلف تلویزیون به خوبی کار می‌کند.

در واقع این حالت قابل انتظار است و برعکس آن، یعنی اگر هنگام شروع به کار دستگاه تلویزیون چراغ استندبای چشمک نمی‌زند، یک هشدار مبنی بر درست کار نکردن بخشی از تلویزیون به خصوص برد اصلی یا همان مین برد است. در این شرایط باید حتماً از تکنسین متخصص کمک بگیرید.

حالت دوم: روشن نبودن دکمه‌ی پاور

گاهی اوقات تلویزیون به برق متصل است اما چراغ پاور دستگاه روشن نیست. در نگاه اول بنظر می‌رسد که یه مشکل در برق‌رسانی به قسمت‌های مختلف دستگاه وجود دارد. بنابراین محافظ برق و تمام اتصالات را بطور کامل چک کنید. پیشنهاد می‌کنیم اتصال به برق را قطع کرده و پس از چند ثانیه درنگ مجدداً وصل کنید.

اگر مشکل همچنان باقی است در تلویزیون‌های ال جی، باید به قسمت تنظیمات تلویزیون وارد شوید و از قسمت option گزینه‌ی power indicator در تلویزیون غیرهوشمند یا گزینه‌ی LG logo light در تلویزیون هوشمند، را روی حالت روشن قرار دهید.

در تلویزیون ال ای دی سامسونگ هم باید به قسمت setting وارد شوید و به هم ریختگی تنظیمات را برطرف کنید. برای این کار به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.

حالت سوم: چشمک زدن چراغ تلویزیون در زمان روشن بودن تلویزیون

وقتی که چراغ پاور تلویزیون مدام چشمک می‌زند، به احتمال زیاد برد اصلی دچار ایراد شده است. البته گاهی اوقات فرسوده بودن محافظ برق باعث می‌شود تا ولتاژ لازم برای روشن شدن به دستگاه تلویزیون منتقل نشود و شما با چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون روبرو شوید. بنابراین قبل از تماس با متخصص یک بار محافظ و رابط برق تلویزیون ال ای دی را چک کنید.

اگر بعد از بررسی محافظ برق و یا تعویض آن چشمک زدن چراغ تلویزیون برطرف نشد، از آنجا که برد اصلی تلویزیون بسیار حساس است حتماً از تکنسین ماهر برای تعمیر تلویزیون کمک بگیرید.

حالت چهارم: روشن نشدن تلویزیون علیرغم روشن بودن چراغ پاور تلویزیون

زمانی که تلویزیون به برق متصل باشد و خود دستگاه خاموش باشد، روشن بودن چراغ پاور تلویزیون کاملاً طبیعی است اما اگر هر چقدر تلاش می‌کنید تلویزیون روشن نمی‌شود، مراحل زیر را دنبال کنید:

قبل از هر کاری تمام اتصالات تلویزیون به برق یا سایر دستگاه‌های جانبی را قطع کنید.

پس از چند دقیقه تلویزیون را به برق وصل کنید و تلویزیون را روشن کنید، چنانچه مشکل پابرجاست، تلویزیون را برای ۲۴ ساعت از برق جدا کرده و پس از آن امتحان کنید.

گاهی اوقات این مشکل مربوط به کنترل از راه دور یا ریموت تلویزیون است. باتری‌های ریموت را خارج کنید و ریموت سایر دستگاه‌ها را از تلویزیون دور کنید. تلویزیون را با فشردن دکمه‌ی پاور روشن کنید. اگر مشکل برطرف شد یعنی که ریموت کنترل تلویزیون خراب است؛ می‌توانید مطلب مربوط به بررسی و تعمیر کنترل تلویزیون را مطالعه کنید.

اما اگر مشکل حل نشد، بایستی یک تعمیرکار باتجربه‌ی تلویزیون کار عیب یابی و تعمیر آن را انجام دهد.

حالت پنجم: ۳ مرتبه چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون

برخی اوقات وجود مشکل در کابل‌ها، پاور برد و یا مین برد با یک هشدار متمایز در تلویزیون ال جی یا سامسونگ به شما اعلام می‌شود. خیلی ساده بگوییم که ۳ بار چشمک زدن چراغ تلویزیون الی جی یا سامسونگ یعنی اینکه هیچ کاری نکنید و به تکنسین تعمیر تلویزیون اطلاع دهید.

در این حالت تکنسین مشکل را بررسی و قطعات معیوب را تعویض می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 3 =