نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ 145، طبقه 5، واحد 18- مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ- تماس: 66097851 (7 خط), 66030825-021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859   شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443  
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

چگونه مشکل صدا دادن فن لپ تاپ را برطرف کنیم؟

یکی از مشکلاتی که کاربران را مجبور به مراجعه به مرکز تعمیرات لپ تاپ کرده است، صدا دادن فن لپ تاپ می باشد. همانطور که می دانید هوای داخلی لپ تاپ توسط فن ها تهویه می شود که در نتیجه آن قطعات نیز خنک می شوند. اگر فن ها به درستی کار نکنند دمای دستگاه به شدت افزایش یافته و قطعات در معرض آسیب قرار می گیرند. سی پی یو، رم، گرافیک و هارد لپ تاپ از مهمترین قطعاتی هستند که در صورت بالا رفتن دمای دستگاه آسیب می بینند.

از مشکلاتی که فن دستگاه با آن مواجه می شود، بالا رفتن صدای آن است. اما به راستی چرا فن لپ تاپ صدا می دهد؟ اگر شما نیز از کاربرانی هستید که با این مشکل مواجه شده اید با ما همراه باشید تا علل این مسئله را بررسی کنیم. صدای زیاد فن می تواند به دلایل زیادی اتفاق بیفتد. گاهی مشکل در همان ابتدای روشن شدن سیستم آغاز می شود و تا زمان خاموش کردن دستگاه ادامه دارد. اما گاهی نیز این مشکل موقت بوده و پس از چند دقیقه کار کردن دستگاه، صدا قطع می شود. در هر صورت بروز این مشکل جدی بوده و باید در اسرع وقت برای رفع آن اقدام نمایید.

دلایل صدا دادن فن لپ تاپ

قبل از اقدام به رفع مشکل صدا دادن فن، بهتر است ابتدا دلایلی که موجب این مشکل می‌شود را با یکدیگر مرور کنیم. همانطور که گفتیم صدا دادن فن ممکن است به تدریج باعث بروز مشکلات جدی تری شود. بنابراین باید هر چه سریع تر برای رفع مشکل اقدام نمایید. در صورت عدم رسیدگی به موقع، ممکن است سیستم پردازش دستگاه با مشکل مواجه شده و از کار بیفتد. در ادامه برخی از مهمترین عوامل مؤثر بر صدا دادن فن لپ تاپ را بررسی می‌کنیم.

اجری اپلیکیشن های متعدد در سیستم

هنگامی که شما برنامه های زیادی را به طور همزمان در لپ تاپ اجرا کنید، CPU و حافظه دستگاه مجبورند فعالیت بیشتری از خود نشان دهند. این موضوع سبب افزایش دمای سی پی یو شده که بر اثر آن، سرعت فن ها به طور قابل توجهی افزایش می یابد و صدای آنها بیشتر می شود. بنابراین اگر برنامه های متعددی در سیستم اجرا کرده اید را ببندید تا دمای پردازشگر کاهش یابد.

فرسوده شدن فن و خرابی آن

سر و صدای زیاد لپ تاپ ممکن است به دلیل فرسوده شدن و خرابی آن باشد. وجود مانع در هنگام چرخیدن و شل شدن مکان قرار گرفتن آنها ممکن است از دلایل صدا دادن فن لپ تاپ باشد. معمولاً خرابی فن لپتاپ به دلیل کارکرد بالای دستگاه و یا نوسان الکتریکی می باشد. علاوه بر صدا دادن زیاد، گاهی فرسودگی فن باعث سوختن فن می شود.

انباشته شدن گرد و غبار

یکی از دلایل صدا دادن فن لپ تاپ، انباشته شدن گرد و غبار بر روی آن است. فن لپ تاپ برای عملکرد مناسب نیاز به تهویه مناسب دارد تا بتواند به درستی هوای گرم را به خارج انتقال دهد. چنانچه مسیر تهویه و راه های خروجی هوا نیز مسدود باشند، دمای دستگاه افزایش یافته و سرعت فن افزایش می یابد. در این شرایط حتی ممکن است فن دستگاه بسوزد. از این نظر متخصصان فنی تعمیر لپ تاپ همواره به کاربران توصیه می کنند محفظه های ورود هوا به دستگاه را بررسی کرده و در صورت لزوم غبار رویی کنند.

رفع مشکل صدا دادن فن لپ تاپ

رفع مشکل صدای فن گاهی تنها با تعویض فن امکان پذیر است. با این حال اگر دلایل صدای زیاد آن، حجم بالای پردازش دستگاه، انباشته شدن گرد و غبار یا شل شدن اتصالات باشد با رفع این مشکلات نیازی به تعویض فن نمی باشد. البته بررسی تمامی موارد مربوط به فن و سیستم تهویه لپ تاپ تنها توسط متخصصان انجام می شود؛ چراکه شناسایی و رفع مشکل مستلزم باز کردن قاب لپ تاپ و جدا کردن اتصالات آن می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 20 =